Äta bör man, ändå dör man

Har fått äta mycket krafsmat på sista tiden, då jag har haft snålt om matlådor. Beror detta på att jag har varit väldigt slö (eller bakis) dom senaste helgerna, och inte orkat vara Husmor Hanna? Tycker ju faktiskt att jag spenderar mycket tid i köket... Men det kanske är för att jag är konstant hungrig/sugen, snarare än att jag lagar mycket mat?
Nå, tog nyss tag i det och fixade tre portioner green curry-quorn med dinkelris. Väldigt påhittat för stunden, väldigt enkelt, väldigt gott. Perfekt! Och ambitiös som man kan vara, så skrev jag ner receptet under tiden som maten skötte sig själv (sa ju att det var enkelt, ungefär "vad gör du när Kelda gör jobbet?", fast utan Kelda). Och det bästa av allt med sådana här recept, är ju att dom kan och ska varieras i det oändliga!



Green curry-quorn med dinkelris
 3 port (ca 550 kcal/port)
 30-40 minuter


   300 gr quornbitar
   150 gr haricots verts
   150 gr morot
   3 dl kokosmjölk (light)
   2 tsk green curry paste
   1 ½ msk soja
   ev redning
   300 gr dinkelris


Koka dinkelris enligt anvisning på paketet. Stek quornbitar, haricots verts och tunt slantade morötter. Tillsätt kokosmjölk, green curry paste och soja (rör eventuellt currypastan med lite kokosmjölk i en separat panna först, för att undvika starka klumpar). Blanda ner redning om tjockare sås önskas. Servera med dinkelriset - Enjoy!




Det duktiga humöret sträckte sig dock endast till denna matlagning, inte till att baka eller fara och simma som var planerat. Men man kan ju inte kräva mer än ett sådant här infall av mogen duktighet per dag, eller vad säger ni?


Kommentarer
Postat av: emma

det där såg grymt gott ut...måste nog testa det någon gång:P

2007-10-30 @ 17:51:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0