Totalt förvirrad...

   Nog visste jag att det skulle bli mycket att tänka på när man skaffat hund, men då trodde jag att det jobbiga skulle ha direkt koppling till valpen. Så fel man kan ha... Känns just nu som om jag kommit till en främmande planet, och måste lära mig allt om ett nytt språk och en ny kultur. Syftar jag på uppfostran av valpen? Nej inte alls, det handlar om pappersarbete, medlemskap, regler och dylikt...

   Det finns alldeles för många hundklubbar av alla de olika slag för att det ska vara bra. Först finns SKK (svenska kennelklubben), som verkar vara bra att vara medlem i om man ska ställa ut hunden? Då blir man medlem i den länsklubb där man bor. Men då finns det något som heter lokalklubb, och där kostar helt plötsligt medlemskapet?!
Sen finns Brukshundklubben, den vi bestämt att vi ska börja med. Och mer eller mindre kopplad till den (verkar det i alla fall som?), så har vi Collieklubben. Är man medlem i Brukshundklubben, tror jag att medlemskapet i Collieklubben blir billigare. Och om man är medlem i Collieklubben, verkar medlemskap i Brukshundklubben bli billigare. Men det verkar bli olika priser, beroende på vilken man är medlem i först? Och kan man ens vara med i Collieklubben, utan att vara med i Brukshundklubben?! Och som om det inte räckte där, så finns ju Sveriges Hundungdom... Och säkert tusen klubbar till! 
   Titta på logiken; vanligt medlemskap i brukshundklubben kostar 390kr. Är man redan medlem där, så kostar medlemskap i collieklubben 180kr. Men om man blir så kallad A-medlem i Collieklubben så kostar det 415kr, och då blir man medlem i SCK och SBK (som jag helt enkelt förutsätter är förkortningar för Svenska Collieklubben och Svenska Brukshundklubben). Är det då någon skillnad på 390kr+180kr och att vara A-medlem för 415kr, om man bortser från priset?!
   Som kuriosa kan nämnas att SCK är en rasklubb som tack vare att Collie räknas som brukshund, hör till SBK, som i sin tur är en specialklubb i SKK... Tänk om det kunde vara så enkelt att man bara kunde gå med i SKK, och sen automatiskt bli medlem i de klubbar som passade ens hund!
   Jag ska kolla vidare, fråga runt bland Colliefolket jag känner här och så. Så kanske det blir rätt till slut...

Kommentarer
Postat av: Linnea

Åh herregud. Ja nog är det enklare med barn alltid ;)

2009-07-07 @ 12:18:45
URL: http://linnch.blogg.se/
Postat av: Elin G

hahaha! Välkommen till djungeln!;) (och när du sen satt dig in i alla regler och priser och titlar osv. som gäller vid utställning till exempel, så kan du få förklara det en gång till för mig, skulle behöva repetera det=)

2009-07-07 @ 17:00:48
URL: http://eling.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0