Påsk, påsk, strålande påsk, sol över vita vidder...

Aah, sitter man här tidigt på långfredagsmorgon, just ätit frukost, ser hur solen glittrar i snön utanför. Och så har man jättetråkigt. Planen var att jag skulle ut och jogga, men solen verkar inte riktigt ha fått till det än, för det är typ tio minus ute. Skulle ju kunna trösta mig med att jag lever enligt traditionen om jag har tråkigt just denna dag, men frågan är vad poängen med det vore? Nej, ska leta fram varma kläder i garderoben och pallra mig ut ändå!

På påsken, liksom julen, dricker vi ju gärna must. Till exempel Apotekarnes. Eller, som man kan säga, "Apotek-Arnes". Smaka på ordet min vän, det fastnar.

Jag måste få slänga ut en öppen fundering nu. Varför är det traditionellt kvinnan som ska stå får matlagning, bak och sömnad hemma? För jag menar, om jag säger "kock", "bagare" och "skräddare", tänker du spontant på dessa som kvinnor eller män? Det är ju bra charmigt... Eller så inte.

Men kära läsare, här ska inte slösas dyrbar tid framför datorn. Ska fara till stugan senare idag, hela familjen ska äta påskbuffé, mysigt! Sover över där och njuter, för att sedan komma tillbaka till stan imorgon. Och på klassisk manér sociala lite på lördagskväll, så att säga. Njut av era påskägg nu, och kom ihåg att hela tiden ha mobilen/digitalkameran i närheten; man vet ju aldrig om man får syn på en påskkärring på väg mot Blåkulla!

Hur helsvenskt uttal har du när du pratar om Digestive (kex alltså)? Då vill jag bara nämna det engelska ordet "digest"...


Kommentarer
Postat av: Kattis

Godmorgon!
Vill bara önska trevlig påsk!
Kattis

2008-03-21 @ 08:36:37
URL: http://kattis11.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0