one way ticket to the blues

Har ni (lulebor) någon gång tänkt på hur vacker vår lilla stad är? Tänk er en tystlåten morgon, när solen glittrar på vattnet (eller isen för den delen) som omsluter staden. Och vinden smyger sig fram mellan husen och sprider nytt liv (den lugna sortens vind, inte den som får oss att förbanna arkitekten som planerade hur gatorna skulle ligga).

     Det finns en annan vacker sida värd att nämna också. Det är när man kommer över mjölkuddsbanken sent på kvällen, och ser stadens ljus speglas i norra hamnen. Det är en välkomnande syn, jag önskar egentligen att det vore den enda vägen in till staden, så att alla fick uppleva att välkomnas av Luleås siluett. Ja, det är en mycket vacker stad. Och det är här jag har mina rötter, minnen, vänner och familj. Men vill ni ha min ärliga åsikt?



Jag är fruktansvärt less på vårt kära Luleå och alla insnöade människor som lever här och gör sitt bästa för att få mitt liv att kännas som ett helvete. Det vore så underbart befriande att skaffa en enkelbiljett ut i världen och bara få lämna allt bakom sig. Då skulle alla spökmänniskor här hemma få vältra sig bäst dom vill i mörkret och kylan. Men ta det inte personligt, rara du. Och snälla, för allt i världen, känn dig inte heller smickrad. Det är bara jag som är märklig, vet ju att jag aldrig kommer att kunna leva som er andra, oavsett hur vacker staden egentligen är.

Så kan det vara. Innan jag går och sover måste jag få berätta en till sak. Något av det vackraste jag sett är när det är dimma runt domkyrkan, där den står ensam och stolt på sin kulle. Vet ni, att vissa kvällar är det som om dimman vill rädda kyrkan från mörkret, skydda den från allt elände. Men tornet vill aldrig gömma sig helt för världen, för trots kylan och mörkret, så trivs det på sin plats mitt bland alla vindpinade hus. Det är en syn jag hoppas att ni alla kommer att få se någon gång, innerligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0